B2B podnikání se bez funkčního CRM (Customer Relationship Management) systému prostě neobejde. Správný CRM systém vám umožní například sledovat interakce se zákazníky, kontrolovat vaše prodejní a marketingové aktivity, udržovat pevné vztahy se stávajícími zákazníky nebo zlepšit komunikaci mezi prodejními marketingovými týmy. Jak ale vybrat ten správný?
Pokud právě stojíte před výzvou, jaký CRM systém pořídit a jak ho vybrat, nejspíš se vám hlavou honí otázky jako: Jaké nástroje budeme potřebovat? Jaké funkce jsou nezbytné? Jak si vybrat dodavatele? Provedeme vás cestou k CRM, který bude plnit vaše cíle, poroste s vaším byznysem a vaši zaměstnanci s ním budou spokojení.
- Implementace: Cloud nebo On-premise?
S cloudovým řešením nepotřebujete ani server ani znalosti a správu technického charakteru, všechna data jsou uložena na serveru dodavatele. Přihlásíte se do cloudového CRM ve svém internetovém prohlížeči a je to, podmínkou je však přístup k internetu.
Při On-premise řešení je hardware i software váš a u vás, ale musíte si zajistit IT správu a počítat s vyššími počátečními náklady.
- Jaké funkce budete potřebovat?
Potřebujete CRM, které bude růst s vaším podnikáním, vyhovovat vašim procesům a přizpůsobí se změnám v těchto procesech. Zjistěte, zda je CRM řešení pružné, škálovatelné a dá se upgradovat. Nenechte se ukolébat „řešením vhodným pro všechny“, místo toho raději hledejte nástroj, který se dokáže přizpůsobit vašim potřebám.
- Určete si cíle a obchodní potřeby
Zcela zásadní je si určit, co a jak chcete pomocí CRM řešit. Pomůže vám zodpovězení těchto otázek:
- Jaké jsou nejefektivnější procesy ve vašem podnikání a co chcete zlepšit?
- Jaké procesy a postupy vám chybí a chcete je doplnit?
- Kolik zaměstnanců vaší společnosti bude CRM systém využívat?
- Jaký je váš rozpočet na CRM?
- Pamatujte na mobilitu produktu
Pamatujte, že vaši zaměstnanci budou používat pro připojení k novému CRM systému řadu zařízení od telefonů, přes tablety po nootebooky. Budou potřebovat platformu, která bude pravidelně aktualizovaná a budou se na ni moci spolehnout. Hledejte tedy nástroj, díky kterému budou k systému moci bez problémů přistupovat z různých zařízení.
- Prověřte kompatibilitu se současným softwarem
CRM si pořizujete jako nástroj, který pomáhá zefektivnit vaše operace a procesy. Měl by tedy bez problémů interagovat například s ERP a HR softwarem, webovou stránkou a webovými formuláři nebo platformami fakturace. Ujistěte se také, že jste schopni snadno migrovat stávající údaje do nového softwaru CRM.
- Vyzkoušení systému v demo verzi opravdu věnujte čas, vyplatí se to
Nespokojte se jen s ukázkou systému CRM, ale opravdu ho otestujte na konkrétních úkolech. Nyní věnovaný čas vám může ušetřit spoustu starostí v budoucnu.
- Zjistěte možnosti reportingu
I když si myslíte, že jsou vaše procesy efektivní, vaše data mohou ukázat něco jiného. Minimálně příležitost ke zlepšení.
- Rozumějte implementaci
Dostáváme se ke klíčové fázi. K zavádění nového softwaru možná budete potřebovat konzultanta, čeká vás období školení a testování, kdy si nastavíte osvědčené postupy. Musíte tedy v této fázi počítat s náklady na vzdělávání vašeho týmu a na přechod na novou platformu.
- Věnujte pozornost uživatelské zkušenosti
Připravte se na to, že ne všichni uživatelé, zaměstnanci a prodejci budou změnou nadšeni. Vaším úkolem nyní bude je uklidnit a zapojit do procesu tak, aby si uvědomili, že změny je nijak neohrožují, ale právě naopak. Čím více zapojeni jsou vaši zaměstnanci při výběru nového nástroje, tím větší je pravděpodobnost, že si ho lépe a rychleji osvojí.