Každý provozovatel webové stránky nebo blogu stále přemýšlí jak zvýšit návštěvnost a podělit se o svou tvorbu. Některé stránky a blogy vznikají za účelem zisku z reklam. Profesionálové z internetového giganta Google radí webmasterům, jak optimalizovat své stránky.
Jak to funguje
Google má skupinu počítačů – nazývaných „Googlebot“ – které neustále procházejí miliardy stránek na internetu. Toto procházení je algoritmický proces: počítačové programy určují, které servery se mají projít, jak často a kolik konkrétních stránek se z daného serveru projde.
Proces procházení začíná seznamem URL adres webových stránek. Googlebot při procházení těchto webových stránek zjišťuje odkazy na jednotlivých stránkách a přidává je do svého seznamu stránek, které má projít. Googlebot vytvoří kopii každé prošlé stránky za účelem vytvoření masivního indexu všech slov, která najde. Tento seznam také uvádí, kde se dané slovo na dané stránce nachází.
Když uživatel zadá dotaz, počítače Google prohledají index, zda neobsahuje odpovídající stránky, a uživateli zobrazí nejrelevantnější nálezy. Relevanci určuje přes 200 faktorů, jedním z nich je „PageRank“ dané stránky. PageRank je měřítko „důležitosti“ stránky na základě odkazů na danou stránku z ostatních stránek. Jednoduše řečeno každá stránka odkazující na webovou stránku XYZ zvyšuje její PageRank.
Nechodí k vám robot?
Přestože Google prochází miliardy stránek, je nevyhnutelné, že některé stránky budou přehlédnuty. Pokud Googlebot přehlédne konkrétní stránky, je to často kvůli některému z následujících důvodů:
- stránky nejsou prostřednictvím odkazů dobře propojeny s ostatními stránkami na webu;
- stránky byly spuštěny poté, co Google dokončil poslední procházení;
- když se roboti stránky snažili projít, byly dočasně nedostupné, nebo při pokusu o procházení narazili roboti na chybu.
Jak na optimalizaci pro roboty
Struktura a obsah
Běžný důvod pro nezahrnutí do výsledků vyhledávání souvisí se strukturou a obsahem webové stránky. Google například nemusí být schopen indexovat stránku, která vyžaduje, aby uživatel vyplnil formulář. Vyhledávače také nemusejí vždy správně indexovat stránku využívající „dynamický obsah“(Flash, JavaScript, rámce nebo dynamicky generované adresy URL). Pokud vás zajímá, zda to není problém vašich stránek, zkuste si stránky zobrazit v textovém prohlížeči, jako je Lynx, nebo v prohlížeči, ve kterém vypnete obrázky, Javascript a Flash, čímž zjistíte, zda je veškerý váš obsah dostupný.
Pokud vaše stránky obsahují hodně obrázků, nezapomeňte důležitý obsah všech obrázků popsat v textu. Nejen že tím vyhledávačům umožníte obrázek správně indexovat, ale také obrázek zpřístupníte nevidomým a špatně vidícím uživatelům.
Pro obrázek můžete také využít text v rámci HTML značky „alt“ a používat popisné názvy souborů, jak je uvedeno v tomto příkladu (což je obrázek loga společnosti s názvem „Kváskovo pekařství“):
< img src=”kvaskovopekarstvi.jpg” alt=”Vítejte v Kváskově pekařství!”>
Adresy URL
Další překážkou může být samotná adresa URL. Pokud URL obsahuje identifikační čísla relací nebo několik parametrů, případně pokud adresa URL provádí několikeré přesměrování, nemusí být Google schopný stránku indexovat.
Je na vašich stránkách jedinečný a užitečný obsah?
Když je možné stránky najít a indexovat, musíte si nakonec položit otázku, zda je obsah webových stránek jedinečný a užitečný.
Nejprve se podívejte na svůj text jako celek. Jsou vaše názvy a textové odkazy popisné? Má váš text přirozenou strukturu a působí jasně a intuitivně?
Stejně jako je kapitola v knize uspořádána na základě konkrétních oblastí a témat, měla by být také každá webová stránky zaměřená na konkrétní oblast či téma. Z takového druhu obsahu přirozeně vyplývají klíčová slova a fráze a uživatelé pravděpodobněji zůstanou na webové stránce, která poskytuje relevantní obsah a odkazy.
Dbejte však na to, aby vámi napsaný text obsahoval fráze, které budou návštěvníci pravděpodobně hledat. Pokud jsou například vaše stránky určeny fanouškům vozů Laurin & Klement, dbejte na to, aby text opravdu obsahoval slova „Laurin & Klement“ a „vozy“ spíše než jen „české automobily“.
Zvyšování viditelnosti: nejlepší postupy
Majitelé stránek se často ptají na nejlepší způsoby, jak mohou zvýšit viditelnost a hodnocení svých stránek ve výsledcích Google. Jednoduchá odpověď zní: „Myslete jako uživatel, protože tak se snaží myslet i vývojáři vyhledávačů.“
Co to znamená v praxi? Především dbejte na to, abyste návštěvníkům poskytli informace, které hledají, neboť právě relevance na vaše stránky přivede provoz a pomůže jej udržet.
Mnoho majitelů stránek se příliš zaměřuje na to, jak dobře jsou jejich webové stránky hodnoceny. Avšak hodnocení je určováno nejen na základě PageRank/Srank, ale také dalších více než 200 kritérií. Mnohem lepší je svůj čas věnovat kvalitě obsahu a jeho dostupnosti, spíše než se snažit nalézt způsoby, jak „obehrát“ algoritmus vyhledávače. Pokud stránky nedodržují pokyny pro kvalitu, mohou být v indexu zablokovány.
Nějaký ten tip:
1. Vytvořte relevantní, poutavý obsah: návštěvníci na vaše jednotlivé stránky dorazí přes různé odkazy, takže dbejte na to, aby každá vaše stránka upoutala jejich pozornost.
2. Zainteresujte uživatele: můžete na své stránky přidat sekci s komentáři nebo blog? Vytvoření komunity pomáhá zajistit pravidelné využívání vašich stránek. Pokud své uživatele zainteresujete, pomůže vám to zvýšit viditelnost stránek a věrnost uživatel.
3. Sledujte své stránky: používejte službu Webmaster Central (viz str. 13), abyste zjistili, přes které dotazy se uživatelé na vaše stránky dostávají, nebo abyste sledovali změny v hodnocení ve výsledcích vyhledávání v souvislosti s všemi změnami stránek.
4. Zajistěte si vysoce kvalitní odkazy vedoucí na vaše stránky.
5. Poskytněte jasné textové odkazy: vhodně na své stránky umístěte textové odkazy, které zahrnují slova popisující dané téma.
Čeho se vyvarovat:
- Nezaplňujte své stránky seznamy klíčových slov.
- Nepokoušejte se stránky „zahalovat“ (tzv. cloaking) napsáním textu, který vidí vyhledávače, ale nikoli uživatelé.
- Nevytvářejte stránky „pouze pro automatické roboty“ nastavením stránek či odkazů, jejichž jediným účelem je oklamat vyhledávače.
- Pro zobrazení důležitých jmen, obsahu nebo odkazů nepoužívejte obrázky – vyhledávače nedokáží obrázky „přečíst“.
5. Nevytvářejte více kopií stránky pod různými adresami URL se záměrem oklamat vyhledávače.