Třetina českých dětí a mladistvých (33 procent) si myslí, že duševní vlastnictví představuje citovou vazbu k nějakému předmětu, stejný počet dětí stahuje software z pochybných zdrojů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Microsoft, který zveřejnila v úterý při spuštění nového projektu.
Desetina dětí a mladých chápe duševní vlastnictví jako autorství, ale domnívá se, že jej získávají spolu s nákupem hudby, filmu nebo softwaru a mohou s ním pak volně nakládat. V praxi tak svým přátelům nebo rodině šíří software 36 procent z nich.
Právě proto Microsoft spustil nový projekt „Software nekradu…a to se mi líbí“, který seznamuje děti, jejich rodiče i učitele s tématy duševního vlastnictví a upozorňuje na rizika užívání kradeného software. „Rodiče často neřeší, jaký software jejich děti na počítači užívají, kde k němu přišly, ani jak dále se softwarem nakládají. Neuvědomují si přitom, že jsou to často oni, kdo je za takové jednání zodpovědný. Když jim pak zazvoní u dveří policie, jsou velmi překvapeni. To byl i případ z letošního jara, kdy na internetu prodával nelegální software patnáctiletý školák. Způsobená škoda přesáhla sto tisíc korun,“ upozornila Zuzana Predigerová, manažerka protipirátských aktivit ve společnosti Microsoft.
Podle průzkumu Microsoftu berou často děti a mladiství krádeže softwaru na lehkou váhu. Celých 41 procent z nich si například myslí, že krádež softwaru se od „ostatních krádeží“, do kterých by se děti nepustily, odlišuje způsobem obstarání. Nikam se fyzicky nevloupáte, nikoho nezraníte. Na 38 procent si myslí, že nejde o fyzické zboží a nejsou tak patrné škody. Ze stejného důvodu za software odmítá deset procent z nich platit. Přibližně 26 procent dětí a mladistvých pak nepovažuje za krádež software stažený z internetu.
TIP: 10 způsobů, jak zvýšit bezpečnost dětí při práci s internetem
„Být softwarový pirát je dnes snadné. Jdete na Internet, do vyhledávače napíšete jméno své oblíbené hry a při trošce štěstí ji brzy najdete ke stažení. Mnoho těch co to udělají, si neuvědomují možné důsledky, jak trestně-právní, tak ekonomické. Chceme-li nějaký software používat a autoři jej neposkytují k užívání zadarmo či na zkoušku, měli bychom si ho koupit. Software nekradu je dobré pravidlo pro život. Pokud na něco nemám, nemohu si to ukrást,“ dodal Daniel Dočekal, publicista, který na novém projektu Software nekradu obsahově spolupracuje.
Ke stahování softwaru z internetu se v průzkumu přiznalo 33 procent dětí a mladistvých. Celých 24 procent stahuje software z internetových úložišť (například Ulož.to), sedm procent využívá výměnných P2P sítí (například Torrent). Přesto 82 procent dětí a mladistvých tvrdí, že užívají software legálně. K užívání nelegálního softwaru se přiznalo nebo na tuto otázku odmítlo odpovědět jen 18 procent z nich.
„Uživatelům přináší už samotné užívání nelegálního softwaru řadu rizik – ztráty dat, zneužití osobní identity nebo nakažení počítače virem. Nelegální software velmi často obsahuje pozměněný kód, který jej činí otevřenějším vůči útokům z internetu, případně může být již přímo infikovaný,“ varovala Predigerová.
Pokud je uživatel nelegálního softwaru odhalen, hrozí mu navíc také riziko vysoké náhrady škody jako kompenzace poškozených výrobců softwaru. Může jít o desítky až stovky tisíc korun. Lidé, kteří se dopustí trestného činu porušení autorského práva, také riskují odnětí svobody na dobu až osmi let.
Pirátství má však negativní vliv i na celou ekonomiku. Mezinárodní obchodní komora (ICC) ve své studii vyčíslila negativní ekonomické a sociální dopady pirátství a plagiátorství na 1,7 bilionu amerických dolarů do roku 2015 a 2,5 milionu pracovních míst ohrožených každý rok.
Právě před těmito riziky varuje nový projekt Software nekradu. V reakci na nedostatečné povědomí o ochraně duševního vlastnictví a existující rizika týkající se užívání nelegálního softwaru spustil Microsoft nový web www.softwarenekradu.cz. Dětem, jejich rodičům a učitelům i zástupcům firem vysvětlí nejdůležitější pojmy, seznámí je s existujícími riziky a poradí, jak jim předcházet. Vedle webu bude projekt rozšířen také o aktivity na Facebooku a Twitteru.